On page SEO in 6 stappen

Volg deze checklist om je on page seo te optimaliseren en hoger te komen in Google.

Onpage SEO zijn een aantal regels die op elke pagina moeten worden toegepast. Deze regels kunnen jouw website helpen om nog dat ene beetje extra te scoren. On page SEO gaat over alles wat je zelf op je eigen website kan doen om SEO te verbeteren. Ik noem hier de 6 belangrijkste stappen.

On page SEO header image

On page SEO omvat alle elementen die je zelf in de hand hebt. Je hebt dus zelf controle over de kwaliteit van de on page SEO, in tegenstelling tot off page SEO. In de 3 pilaren van SEO, Techniek, Content en Autoriteit valt on page SEO voor een groot deel in de eerste categorie. Techniek dus, maar content speelt zeker een rol. Dit zijn de 5 stappen die je kunt doen om je ranking te verbeteren.

1. Gebruik je keyword als eerste

In elk artikel maak je gebruik van een h1 header en een aantal h2 en h3 headers. Dit zorgt ervoor dat gebruikers en Google de structuur in je tekst goed kan volgen. In dit artikel gebruik ik h2 headers die ik nummer. Deze nummers gebruik ik vervolgens in een pagejump (het grijze blok hier boven).

Je keywords als eerste gebruiken wil zeggen dat je in een header of in de inhoud van de pagina er voor zorgt dat je keyword als eerst komt. Zorg wel dat de context en kwaliteit altijd hoog blijft.

H1 header

In dit artikel gebruik ik een h1 header waar het keyword als eerste staat. Dit is altijd de titel van het artikel. Daarnaast gebruik ik het keyword ook in de eerste 100-150 woorden. Deze zaken worden door Google namelijk geprioriteerd.

Zorg dat je in een tekst het keyword in de H1 voorkomt, maar ook in de andere headers. Doe dit wel op een natuurlijke manier.

In 5 Stappen naar Betere Vindbaarheid

De Enige SEO Checklist Die je Nodig Hebt

2. URL

Slug

Wanneer je een nieuwe pagina aanmaakt of een nieuwe post start, besluit je ook hoe de url eruit gaat zien. De url start altijd met je domein naam, in mijn geval dus bumpseo.nl. Daarna komt de slug, bijvoorbeeld bumpseo.nl/voor-wie-seo/. Alles tussen de eerste / en de tweede / heet de slug of een permalink.

Houdt het kort

Het beste is als je deze slug zo kort mogelijk houdt, maximaal 3 woorden. Is de titel van artikel langer, zoals “Google snippet en featured snippet | Complete gids” dan verkort je de slug: https://bumpseo.nl/blog-google-snippet/ Ik heb gekozen voor een slug die leesbaar is, iets zegt over de inhoud, en kort is.

Keyword in de URL

In de korte URL gebruik je het keyword, in dit geval is dat “google snippet”. Doordat het keyword in de URL staat, is het voor zoekmachines meteen duidelijk wat er op de pagina staat.

Door mensen leesbaar

Een goede URL is niet alleen makkelijk leesbaar door zoekmachines, maar ook voor mensen. Gebruik daarom geen bestandsnamen of leestekens. Dit zorgt er ook voor dat iemand de URL makkelijk kan onthouden en typen.

Pagina verplaatsen

Als je een pagina wil verplaatsen, of een nieuwe pagina aanmaakt met nieuwe content over hetzelfde onderwerp, maak dan een redirect aan. Hier lees je hoe je een 301 redirect aanmaakt.

On Page SEO URL voorbeeld

3. Afbeeldingen en video’s

Het toevoegen van afbeeldingen en video’s aan je content heeft niet alleen een levendige uitstraling, maar kan ook bijdragen aan het verlagen van de bounce ratio en het langer vasthouden van bezoekers op je pagina.

Dit zijn belangrijke signalen voor Google dat jouw website waardevolle en relevante inhoud biedt. Door deze signalen kan jouw website indirect profiteren van betere organische posities. 

Met andere woorden, door het toevoegen van media aan je content zorg je niet alleen voor een betere gebruikerservaring, maar ook voor een betere prestaties en betere on page SEO.

Ik ben Thomas, freelance SEO-Specialist. Met een doelgerichte strategie zorg ik ervoor dat alle kansen op jouw website worden benut om naar de top te klimmen in Google.

Neem contact op!

Weten wat ik voor je kan doen? Start met de gratis SEO Check!

4. Gebruik Alt-tags bij afbeeldingen

Google ziet bij het indexeren van je pagina dat er een afbeelding aanwezig is. Zoekmachines werken op tekst, dus een afbeelding kan minder goed worden ‘gelezen’.

Afbeeldingen dragen bij aan een fijn leesbare tekst, maar ook aan de ranking. Om context aan een afbeelding toe te voegen, geef je afbeeldingen een alt-tag.

Zorg bij afbeeldingen dat de volgende zaken gebeuren:

  • De afbeelding heeft een naam (dus niet Schermafbeelding 2022-06-02 om 15.38.23) De afbeelding rechts heet “On page SEO slug“.
  • Maak gebruik van alt-tekst en beschrijving. Zorg dat het keyword in de titel zit.
  • Doe niet aan keyword-stuffing. Dus een keer je keyword gebruiken in de alt-text is prima, maar gooi er niet een hele hoop zinloze tekst en keywords in.

 

On page SEO alttext voorbeeld

5. Gebruik rijke tekst

In het verleden kon je het keyword waarop je wil scoren een paar keer noemen in de tekst, maakt niet uit hoe relevant of natuurlijk dat gebeurde. Het eerder genoemde keyword-stuffing. Dat werkt niet meer.

Wat wel werkt, is rijke teksten schrijven. Gebruik synoniemen, beschrijvingen en gerelateerde woorden. Met dit soort woorden geef je varianten met dezelfde zoekintentie. Dit heet ook wel Latent Semantic Indexing of LSI.

Het belangrijkste is dat waar je over schrijft relevant is, klopt en goed gespeld is. Schrijf dus niet voor een zoekmachine maar voor je bezoeker. Een leesbare tekst met nuttige informatie is veel belangrijker voor onpage SEO dan het aantal keer dat je het keyword gebruikt.

Er zijn manieren waarop je kunt checken of je tekst goed genoeg is. Lees je tekst hardop voor. Loopt de tekst goed, zit deze goed in elkaar en klopt de zinsopbouw? Dan ben je een goed eind op weg. Je kunt ook een tool als Yoast gebruiken. Over Yoast heb ik een review geschreven, dus check die ook. Lees ook de guidelines van Google zelf door.

6. Maak gebruik van links

 Interne links

Interne links zijn links naar een andere pagina op je website. Je kan bijvoorbeeld linken naar de homepage of een categorie pagina. In dit artikel zitten een aantal links. Het gaat over on page SEO en een tool die je kunt gebruiken om te checken hoe goed je pagina SEO-technisch in elkaar zit, is Yoast. Ik heb daar een review over geschreven. Daar link ik dus naar. Zo houd je de interne links op je pagina relevant.

Externe links

Externe links zijn links naar andere domeinen. Dus een pagina buiten je eigen website. In het vorige hoofdstuk zit zo’n link, in dit geval naar de Google SEO guidelines. Het lijkt vreemd om je bezoekers naar een andere pagina te sturen. Het idee hier achter is dat je het nut van je pagina verbetert. Je gedachte moet blijven dat het handig is voor gebruikers. Ook externe links moeten dus relevantie hebben.

Pagejumps en hoofdstuk nummering

Pagejumps zijn een soort links die bedoeld zijn om binnen je eigen pagina te linken. Als je op een pagejump klikt, scrolt de pagina automatisch naar beneden of naar boven. Deze link gaat bijvoorbeeld naar het begin van dit hoofdstuk (6). Ik gebruik dit bovenaan pagina’s als een inhoudsopgave en om bezoekers snel op een voor hen relevant hoofdstuk te klikken. Hoofdstukken geef ik altijd een nummer. Google kan oplopende hoofdstuk nummers zien en gebruiken in een snippet.

Veelgestelde vragen

1. Wat is de definitie van On page SEO?

On-page SEO verwijst naar alle maatregelen die binnen de website kunnen worden genomen om de positie in de zoekresultaten te verbeteren. Niet besproken voorbeelden zijn onder andere: tags, laadsnelheid, mobile responsiveness etc.

2. Wat zijn de belangrijkste manieren om on page SEO te verbeteren?

Gebruik je keyword als eerste in de tekst, in kopjes en de titel. Zorg voor een goede, korte URL. Gebruik foto’s en video’s en optimaliseer deze. Gebruik rijke tekst. Voeg links toe naar interne en externe pagina’s.

3. Is dit ook belangrijk voor kleine websites?

Ja on page SEO is ook belangrijk voor kleine websites. Het gaat niet alleen om vindbaarheid, maar ook om optimaliseren van de user experience. Dit is op elke site belangrijk.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.