Google snippet en featured snippet | Complete gids

Een Google Snippet, wat is het en hoe krijg je er een?

Wat is een Google Snippet, of rijke resultaten (Rich results in het Engels) eigenlijk en waarom is het belangrijk? Er zijn 3 verschillende soorten snippets, rich en featured. De featured snippet zit meestal helemaal bovenaan in Google en valt behoorlijk op. Een rich snippet is een stuk makkelijker te krijgen en kan de click through rate beïnvloeden. Dit is je complete gids naar een Google snippet en featured snippet.

Google snippet blog logo

Rijke content is een mooie manier om op te vallen in de zoekresultaten. Deze extra stukjes informatie geven een zoekresultaat meer waarde en kunnen de positie van zelfs beïnvloeden. Gebruikers vinden jouw content sneller dan die van een ander zonder Rich Card, Featured Snippet of Rich Snippet. Wat zijn deze vormen van rijke content en vooral, hoe zorg je dat je dat Google het aan jouw zoekresultaten toevoegt?

1. Structured data

Structured data toevoegen aan je website is een belangrijke stap voor het binnenhalen van snippets of cards. Met deze data geeft een signaal aan Google over de betekenis en de inhoud van de pagina. Deze data voeg je toe in het JSON-LD formaat. Gelukkig hoef je niet eerst te leren coderen, je gebruikt hier een tool voor.

Hoe maak je structured data?

Stel je hebt een blog gemaakt en onderaan voeg je een Veelgestelde Vragen sectie toe. Net zoals ik onderaan deze blog heb gedaan. Direct onder deze sectie plak je de structured data. Maar hoe maak je die? Je gaat naar de FAQ Schema Generator. Plak je vragen en antwoorden en druk op kopiëren, en daar is je structured data. Plak deze code onder de FAQ sectie op je website. Dit laat Google weten dat jij een FAQ hebt en wat de vragen en antwoorden zijn. Deze kan Google dan makkelijker tonen als rich snippet. Zorg dat, als je je werk hebt opgeslagen, je checkt of het is gelukt.

 

Voorbeeld van een Code element in Divi

2. Wat is een featured snippet?

Een featured snippet, Google samenvatting in het Nederlands, is een manier om content sneller te ontdekken. Een voorbeeld hiervan is het antwoord op een zoekresultaat die bovenaan de pagina wordt weergegeven. Vaak op de bovenste positie, maar soms ook op positie 2 of 3. Resultaten van Wikipedia komen bijvoorbeeld vaak voor.

Andere voorbeelden zijn “Mensen vragen ook”, een lijstje met gesuggereerde vragen en antwoorden.

Bij een featured snippet zit altijd een link naar de pagina waar Google zijn informatie vandaan haalt.

Dit zijn twee voorbeelden van featured snippets:

3. Hoe krijg je de grootste Google Snippet, een featured snippet?

Stap 1 Onderzoek keywords met een lage Keyword Difficulty en een hoge relevantie voor de doelgroep.

Dit is niet makkelijk en ook niet zomaar gedaan. Elk stuk content begint met onderzoek. Zonder zicht op data over keywords en relevantie zal het lastig worden om een featured snippet te krijgen.

Keyword Difficulty

Keyword Difficulty (KD) is een manier om aan te geven hoe moeilijk het is om voor een keyword te scoren. Als je weinig autoriteit hebt op het web, bijvoorbeeld als je site net nieuw is, is het lastig om op een zoekterm te ranken. Zoeken naar een keyword om over te schrijven met een laag KD is dus van belang. Het is vrijwel onmogelijk om te scoren op een keyword waar grote partijen al over hebben geschreven. Een lage KD betekent dus dat er nog ruimte is voor een kleine speler.

Een tool als Ahrefs is perfect om keywords met een lage KD en een hoge relevantie voor de doelgroep te vinden.

SEO Check

Benieuwd hoe goed vindbaar jouw website is? Doe nu de gratis SEO Check om erachter te komen wat je al goed doet, wat je beter kan en hoe je kunt groeien. Neem contact op om je SEO tekst te laten checken!

Relevantie

De relevantie van een keyword is verschillend per doelgroep en komt neer op het achterhalen van intentie. Wat is het doel, wat wil de doelgroep bereiken wanneer ze Googelen op een zoekterm?

Een zoekopdracht naar een specifiek beroep zal bijvoorbeeld gaan over vacatures en wat het beroep inhoudt. De intentie is dan dat zij een baan zoeken. Zoek intentie wordt vaak opgedeeld in 4 categorieën:

  • Informatief: de gebruiker wil iets te weten komen.
  • Transactioneel: de gebruiker wil iets kopen.
  • Commercieel: de gebruiker wil iets onderzoeken.
  • Navigerend: de bezoeker wil naar iets specifieks.

Kortom, zoek uit wat wat de intentie is van je doelgroep bij het keyword.

Meer lezen over zoek intentie?

Stap 2: Creëer content die is afgestemd op de behoeften van de zoeker

Nadat je een geschikt keyword en een inhoudsvorm hebt gevonden, is het tijd om te schrijven. Zorg dat je relevante content schrijft die goed in elkaar zit. Lees ook mijn artikel over on page SEO zodat dit ook in orde is.

Let er op dat de inhoud klopt bij de intentie van de bezoeker. Een goede SEO titel is hierbij ook belangrijk. Beantwoord de vraag van de bezoeker snel, onder de eerste h2.

Tips:

  • Maak de eerste h2 de vraag van de bezoeker. “Wat is een featured snippet” bijvoorbeeld. Beantwoord de vraag meteen.
  • Beantwoord de vraag door het keyword te definiëren.
  • Gebruik synoniemen en variaties op het keyword in de tekst.

Stap 3: Streef naar consistentie van de inhoud om autoriteit op te bouwen

Consistentie is een groot goed op gebied van snippets, maar ook van SEO in het algemeen. Het draagt bij aan de autoriteit van je domein. Een eenmalige poging om een featured snippet te krijgen zal niet werken. Zoals ik zei, het is niet makkelijk.

Neem voor de inhoud van de website niet als doel om alleen maar featured snippets te krijgen. Al je content moet:

  • Van hoge kwaliteit zijn
  • Uitgebreid zijn
  • Gebruikersgericht zijn

Stap 4: Profiteer door te blijven bij de doelen

Een featured snippet geeft je website veel zichtbaarheid in Google. Profiteer van de overwinning als je er een krijgt door te denken aan doelen en de acties van bezoekers.

Wanneer je content maakt, bedankt dan wat het uiteindelijk doel moet zijn. Verkoop je iets? Dan is het doel een verkoop, oftewel conversie. Stel je zelf dus de vraag hoe een gebruiker dit doel gaat behalen. Een featured snippet is alleen maar nuttig als het tot klanten of sales gaat leiden.

Zorg in een artikel altijd dat er een Call To Action aanwezig is. Lees meer over conversie

4. Wat is een rich snippet?

Een rich snippet is een normaal resultaat in Google, maar met wat toegevoegde informatie. Een voorbeeld zie je hier onder, in het blauwe blok. Op de zoekopdracht “the subtle art of not giving a f” krijg je een resultaat van bol.com met een recensie, prijs en beschikbaarheid.

De meest gebruikte rich snippets zijn reviews, recepten en veelgestelde vragen.

Google maakt het makkelijk voor een gebruiker om de meest relevante zoekresultaat te kiezen. Rich snippets zijn dus een slimme tool om beter op te vallen en meer clicks te krijgen. Dit kan ook leiden tot een hogere positie omdat jij het meest relevante zoekresultaat hebt.

Om een rich snippet te krijgen, moet je structured data toevoegen. Zorg ook dat je SEO op orde is.

Soorten rich snippets

Review

Deze rich snippet kun je nastreven als je fysieke producten verkoopt, of als je bezoekers de mogelijkheid geeft om je website te reviewen. Het ligt helemaal aan het doel van je website. Voor een recensent of iemand die een dienst aanbiedt (zoals een bezorger).

Deze snippet wordt weergegeven met een sterren beoordeling van 1 tot 5.

Recept

Bij recepten zie je vaak extra informatie over de kooktijd, prijsklasse of beoordeling

Restaurant

Een belangrijke factor bij het uitkiezen van een restaurant of afhaal is de prijscategorie. Deze kan ook in een rich snippet terecht komen.

Veelgestelde vragen

Bij de afbeelding hier onder zie je in de rich snippet een beoordeling, prijsklasse, maar ook twee veelgestelde vragen. Veelgestelde vragen kun voor veel verschillende pagina’s gebruiken. Ik probeer altijd een rich snippet voor veelgestelde vragen te krijgen, omdat deze relatief makkelijk is.

Evenementen

Bij een zoekresultaat voor een evenementen organisator kun je een rich snippet tegenkomen met een agenda. Hier staat informatie als datum, tijd en de naam van het evenement. Omdat je meteen op deze elementen kunt klikken, is deze snippet ontzettend bruikbaar.

5. Wat is een rich card?

Rich cards is een slide show of meerdere voorbeelden van het zoekresultaat bovenaan een pagina. Afbeeldingen en zelfs videos zijn groter dan bij een rich snippet. Als voorbeeld heb ik gezocht op “beste tiramisu recept”. Naast gewone resultaten zie je ook een rich card met 3 verschillende recepten van verschillende pagina’s. De foto’s zijn groot aanwezig. Daarnaast is, net als bij een rich snippet een beoordeling en bereidingstijd te zien.

Net als bij de featured snippet, zorg je voor relevante structured data. Daarnaast moet je afbeeldingen, video’s en andere media op hoge kwaliteit toevoegen.

Rich snippet

Er zijn verschillende soorten cards, en dus veel toepassingen te bedenken. De card is een stuk visueler dan een featured- of rich snippet. Ze vallen dus veel meer op. Een rich card krijgen kan dus, net als een featured snippet, grote impact hebben.

Soorten rich cards

Er zijn een groot aantal toepassingen voor rich cards. Ik noem ze niet allemaal, maar dit vind ik de belangrijkste.

Event

Deze bestaan ook als rich snippet, maar de card is veel uitgebreider. Bij de card kan een afbeelding zitten, de datum staat er groot bij en de locatie staat er duidelijk bij.

How To

Je das knopen, speelgoed repareren, snel fit worden. Dit zijn allemaal voorbeelden waar zogenaamde “How To’s” over zijn geschreven. Artikels waar in wordt uitgelegd hoe iets werkt of hoe je iets moet doen. Dit kan allemaal in een rich card. Bij de card krijg je zowel tekstuele als visuele uitleg.

Leervoorbeelden

Youtube staat vol meer video tutorials. Omdat Google de eigenaar is van Youtube, kunnen deze resultaten ook terug komen in een rich card. De video is te zijn, met timestamps waar nuttige informatie zit.

 

Veelgestelde vragen

1. Wat is een Google snippet?

Een Google snippet is een stukje extra informatie wat in de zoekresultaten komt te staan.

2. Wat is een featured snippet?

Een featured snippet of een samenvatting is een deel van de website die bovenaan in Google komt te staan. Dit zorgt ervoor dat bezoekers sneller informatie kunnen vinden.

3. Wat is een rich snippet?

Een rich snippet vind je onder een zoekresultaat. Het is een klein stukje teskt in de vorm van een beoordeling, agenda of veelgestelde vragen.

4. Wat is een rich card?

De rich card lijkt op een featured snippet, maar geeft meer informatie. Ook kan de informatie van meerdere websites komen. Een rich card heeft meer mogelijkheden voor beeld en geluid.

 

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.