De ultieme Technische SEO gids met stappenplan

Wat is Technische SEO en hoe kan zorgen voor een hogere ranking in Google?

Met technische SEO verbeter je een aantal technische aspecten van je website zodat pagina’s in Google beter kunnen worden gevonden. Tegelijk verbeter je de snelheid en gebruiksvriendelijkheid. Uiteindelijk kan dit leiden tot een betere positie in de zoekresultaten.

Google snippet blog logo

1. Indexeren en crawlen

Als je een pagina indexeert, registreer je een pagina bij een zoekmachine. Als je dit niet doet, kunnen pagina’s mogelijk niet gevonden worden in Google.

Indexeren

Je pagina zichtbaar maken voor zoekmachines gaat niet automatisch. Je moet dit aanvragen bij Google in de Search console. Hoe je jouw website moet toevoegen aan Search Console lees je hier. Als je nieuwe pagina’s, of pagina’s waar veel op is veranderd niet aanmeld, kan deze pagina lang niet te vinden zijn. Uiteindelijk zullen pagina’s geïndexeerd worden door crawlers.

robots.txt

In een robots.txt bestand geef je aan welke pagina’s moeten worden uitgesloten van indexering. Dit bestand is openbaar, voeg er dus geen gevoelige informatie aan toe. Een robots.txt bestand toevoegen kan bijvoorbeeld via Yoast. Ga hiervoor in de backend van WordPress naar Yoast SEO>Gereedschap en kies bestandseditor. Achter disallow kun je aangeven wat niet geïndexeerd mag worden. Het bestand vind je hier:

https://www.domein.nl/robots.txt

Hoe werkt het: indexeren voor technische SEO

Crawlers

Om de wereld van zoekresultaten te voorzien, gebruikt Google crawlers die websites indexeren. Een crawler kun je zien als een spin die pagina’s langsgaat en beoordeeld.

De crawlers van zoekmachines controleren en beoordelen jouw pagina’s constant. Om hen de weg te wijzen gebruik je een XML sitemap. Door een sitemap toe te voegen aan Search Console kunnen de crawlers van zoekmachines je website sneller indexeren. Een tool als Yoast maakt automatisch een sitemap aan. De sitemap van je website kun je hier vinden:

https://www.domein.nl/sitemap_index.xml

2. Optimaliseer laadsnelheid

Wanneer je website traag laadt, haken bezoekers af. Dit heeft invloed om de ranking van je website omdat bezoekers alternatieven gaan zoeken. Als je een trage website hebt, kan het dus zijn dat jouw concurrenten daar voordeel uit halen. Optimaliseer de snelheid van je website als volgt:

1. Data

Voor het optimaliseren van je website is data erg belangrijk. Dit is namelijk een baseline om mee te kunnen vergelijken. Deze data kun je krijgen door op je website op de rechtermuisknop te klikken en inspecteren te kiezen. Het scherm dat tevoorschijn komt, lijkt ingewikkeld, maar het enige wat je moet doen is op Lighthouse te klikken in de bovenste balk. Daarna druk je op genereren.

Technische SEO Lighthouse rapport

In dit rapport zie je alles wat je kunt doen om je website te verbeteren. Je krijgt een samenvatting en een overzicht wat je allemaal kunt verbeteren.

Deze factoren zijn belangrijk om op orde te hebben:

  • First Input Delay (FID) – FID meet wanneer iemand voor het eerst met de pagina kan communiceren. Om een goede gebruikerservaring te garanderen, moet de pagina een FID van minder dan 100 ms hebben.
  • Largest Contentful Paint (LCP) – LCP meet de laadprestaties van het grootste content element op het scherm. Dit zou binnen 2 seconden moeten gebeuren voor een goede gebruikerservaring.
  • Cumulative Layout Shift (CLS) – Dit meet de visuele stabiliteit van elementen op het scherm. Streefgetal hier is dat hun pagina’s een CLS van minder dan 0,1 seconden hebben.

2. Optimaliseren

Kijk in het overzicht van Lighthouse welke specifieke problemen er zijn. Hier staan oplossingen bij.

Dit is wat je altijd kan doen om snelheid te optimaliseren:

  • Een cache plugin installeren. (Bijvoorbeeld WP Rocket)
  • JavaScript en CSS combineren en minimaliseren (Bijvoorbeeld met WP Rocket)
  • Overbodige plugins verwijderen
  • Afbeeldingen comprimeren (Bijvoorbeeld met de Re.smush plugin)
  • Gebruik 1 of 2 fonts. Dit zijn grote bestanden die apart worden ingeladen

    3. Cache

    Een cache zorgt ervoor dat je website niet telkens opnieuw informatie opzoekt en laadt. In plaats daarvan sla je in de cache de informatie op. Dit maakt je website sneller. Nadeel is dat soms oude informatie op de pagina tevoorschijn komt. Dit voorkom je door de cache te legen als je iets groots aanpast of als je nieuwe plugins installeert.

    Gratis SEO Check

    Hoe is jouw vindbaarheid online? Kom erachter welke cruciale stappen je moet zetten je website beter vindbaar te maken.

    3. Veiligheid

    Zorg dat je voor je website een SSL certificaat hebt. Dit certificaat kun je bij je host krijgen en is een technische seo must have.

    Dit zorgt ervoor dat jouw url van http naar https gaat. Als je dit later aanvraagt, moet je er ook voor zorgen dat elke interne link die gebruikt wordt vervangen met de https variant.

    SSL Certificaat aanzetten

    4. Mobiel vriendelijke website

    Meer dan de helft van de zoekopdrachten worden mobiel gedaan. Dit betekent dat de kans groot is dat de meeste van je bezoekers smartphonegebruikers zijn. Maak mobiel vriendelijkheid onderdeel van je SEO strategie! Het is belangrijk om je website te optimaliseren voor mobiel. Wanneer dit niet zo is, krijg je een hogere bouncerate. Je positie op Google zal er dus onder leiden, zeker omdat Google zich steeds meer focust op mobielvriendelijkheid.

    Check of je website technisch is geoptimaliseerd voor mobiel

    Een ideale technisch geoptimaliseerde website heeft:

    • Snelle laadtijden
    • Werkende links en omleidingen
    • Correcte navigatie zonder doodlopende paden
    • Een gebruiksvriendelijke interface
    • Optimale beveiliging

    Als je website aan al deze criteria voldoet, is deze technisch geoptimaliseerd voor mobiel. Test ook of je pagina werkt door deze te laten controleren bij Google.

    Responsief ontwerp

    Trage laadsnelheid en slechte navigatie zijn niet de enige redenen waarom smartphone gebruikers af kunnen haken. Een website bezoeken vanaf een mobiele telefoon en de desktopversie tegenkomen is even frustrerend.

    Responsief ontwerp voor een website is dus een must, niet alleen vanuit het oogpunt van gebruikerservaring, maar ook vanuit technisch SEO perspectief.

    Dit is waar je mee kunt beginnen om je website meer mobiel vriendelijk te maken:

    • Bouw je website met Divi. Divi zorgt ervoor dat je website meteen is geoptimaliseerd voor mobiel. Ook kun je in de bouwer zien hoe je website eruit ziet op mobiel zodat je snel aanpassingen kan maken.
    • Zorg voor een gemakkelijk te bekijken navigatiemenu waar mobiele gebruikers gemakkelijk doorheen kunnen navigeren.
    • Vermijd het gebruik van pop-ups die het hele scherm bedekken. In plaats daarvan moeten de pop-upafbeeldingen ruimte laten voor de lezer om de inhoud te zien.
    • Maak speciale effecten met HTML5 in plaats van flash.
    • Maak een call-to-action duidelijk en zichtbaar.
    • Houd je tekst kort, zodat mobiele bezoekers het makkelijk kunnen lezen.

    5. Dode links

    Langzame websites zijn frustrerend. Wat voor bezoekers misschien nog vervelender is dan een langzame pagina, is op een pagina terechtkomen die niet bestaat. Als een link naar een niet-bestaande pagina op je site leidt, zullen mensen een 404-foutpagina tegenkomen. Niet fijn voor je bezoekers, maar ook niet voor jou.

    Zoekmachines zien jouw foutpagina’s ook niet graag. Helaas hebben de meeste sites enkele dode links, omdat een website een continu werk in uitvoering is. Bovendien is het mensenwerk en een foutje is snel gemaakt. Als je een pagina verwijdert of verplaatst, gebruik dan een redirect.

    Checken of je dode links op je pagina hebt staan, doe je met Google Search Console.

    6. Internationale websites

    Als je site in meer dan één land of landen actief is waar dezelfde taal wordt gesproken, hebben zoekmachines hulp nodig om te begrijpen welke landen of taal u probeert te bereiken. Hiermee kunnen ze mensen de juiste website voor hun gebied in de zoekresultaten laten zien.

    Hreflang-tags helpen u daarbij. Geef voor een pagina aan voor welk land en welke taal deze bedoeld is. Dit lost ook een mogelijk probleem met dubbele inhoud op: zelfs als jouw Braziliaanse en Portugese site dezelfde inhoud weergeven, weet Google dat deze voor een ander land is geschreven.

    Dit is een vrij technische taak die ik niet zou aanraden voor beginners.

    7. Vermijd dubbele content

    Als je op meerdere pagina’s dezelfde inhoud hebt staan, kunnen zoekmachines in de war raken. Ze weten dan niet welke pagina hoger moet komen dan een pagina met dezelfde inhoud. Als gevolg hiervan kunnen ze alle pagina’s met dezelfde inhoud lager rangschikken.

    Gelukkig is er een technische oplossing voor dit probleem. Met een canonieke link kun je aangeven wat de originele pagina is. In Yoast kun je dit doen door een canonieke url voor een pagina instellen. Per post ga je naar het geavanceerd tab. Daar kun je aangeven wat de url is die je wilt laten tellen door Google.

    Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je content is gekopieerd en op een andere website is geplaatst. Met Copyscape kom je erachter of dit het geval is.

    Technische SEO Yoast geavanceerd

    8. Structured data

    Met structured data geef je een signaal aan Google over de betekenis en de inhoud van de pagina. Deze data voeg je toe in het JSON-LD formaat. Gelukkig hoef je niet eerst te leren coderen, je gebruikt hier een tool voor. Structured data kun je direct aan een pagina toevoegen, maar soms is het beter om dit te doen in <head>. Dit kan je bijvoorbeeld doen met de local business mark-up. Voor FAQ schema, maak je hier snel structured data aan.

    Hoe maak je structured data?

    De local business mark-up kun je opmaken via technicalseo.com. Hier kun je kiezen uit verschillende mark-ups. Vul deze in en plak het resultaat in <head> in je CMS.

    Structured data in een post kun je bijvoorbeeld gebruiken voor de veelgestelde vragen. Net zoals ik onderaan deze blog heb gedaan. Direct onder deze sectie plak je de structured data. Dit laat Google weten dat jij een FAQ hebt en wat de vragen en antwoorden zijn. Deze kan Google dan makkelijker tonen als rich snippet. Zorg dat, als je je werk hebt opgeslagen, je checkt of het is gelukt.

    Veelgestelde vragen

    1. Wat is technische SEO?

    Technische SEO is het verbeteren van de technische aspecten van een website om de positie van de pagina’s in de zoekmachines te verhogen. Een website sneller, gemakkelijker te crawlen en begrijpelijk maken voor zoekmachines zijn de pijlers van technische optimalisatie.

    2. Wat moet je doen om je technische SEO te optimaliseren?

    Zorg voor:

    • Een goed te indexeren en te crawlen website
    • Snelle laadtijden
    • Een SSL-certificaat voor veiligheid
    • Mobiel vriendelijkheid
    • Vermijden van dode links
    • Hreflang tags voor sites die zich richten op landen waar dezelfde taal wordt gesproken
    • Vermijden van dubbele content
    • Toevoegen van structured data

    3. Wat moet je doen om je website sneller te maken?

    Zorg dat je eerst goede data hebt. Denk daarna aan een cache, gecomprimeerde afbeeldingen en het verwijderen van onnodige plugins.

     

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.