Gids: In 5 stappen een blog beginnen die wordt gelezen

Wie nu een blog begint is een dapper mens. Zomaar een blog beginnen kon vroeger, in de begindagen van het internet, prima. Als je dat nu doet, moet je weten wat je doet. Sowieso is zomaar een blog beginnen nooit een goed idee geweest. Zelf heb ik het 2 keer geprobeerd en heb dit ook ondervonden. Als je geen doel hebt, of geen geld verdient, is het te makkelijk om te stoppen. Zonde van de tijd dus. Terwijl degene met een plan een blog kan beginnen die wordt gelezen. En wie weet, misschien verdien je er binnenkort je salaris mee.

On page SEO header image

Stap 1: Kies je onderwerp uit passie

Je onderwerp kiezen is absoluut de meest belangrijke stap. Hier moet veel tijd en denkwerk inzetten. Houd rekening met het volgende:

  • Kies een onderwerp waar je al een passie voor hebt, maar wees je bewust van kansen in de markt
  • Gebruik bij het kiezen van je onderwerp logisch verstand
  • Bedenk hoeveel je kunt schrijven over dit onderwerp, hoe diep is je niche?
  • Probeer een koppeling te maken naar bedrijven in je niche

Divergeren

Wat is je passie, waar kan je uren over praten? Word je enthousiast van analoge camera’s? Dan wordt dat je niche. Ga binnen je niche zoveel mogelijk onderwerpen opschrijven. Bedenk er op zijn minst 30-40. Doe dit zonder te hard na te denken. Denk aan waar je over zou praten als je iemand ontmoet die dezelfde passie heeft als jij.

Blog beginnen. Onderwerp kiezen, divergeren.

Als je dit hebt opgeschreven, denk dan na over hoe deze onderwerpen zouden kunnen geschreven. Bij camera’s kun je bijvoorbeeld denken aan het onderwerp film. Dit is een superbreed onderwerp. Je kunt een artikel schrijven over verschillende soorten film, wat de cijfers op een rolletje film betekenen of hoe je 120mm film in een oude camera moet laden. Schrijf alles wat je kunt bedenken bij je onderwerpen op.

Denk daarna over bedrijven die producten (of diensten) maken die bij je onderwerpen passen. Voor analoge film kun je er een hoop bedenken. Dit is een goed teken, mensen zoeken hier namelijk naar. Bedenk hier ook onderwerpen bij. Bijvoorbeeld: Wat zijn de verschillen tussen Agfa en Kodak film?

Bij het kiezen van je onderwerp voor het starten van een blog is het belangrijk om na te gaan of je er eindeloos over kan schrijven. Schrijf zoveel mogelijk op en ga daarna kijken naar kansen en zoekvolume.

Stap 2: Keywords en volume bepalen

Nu je onderwerpen hebt, ga je bepalen of mensen die ook geïnteresseerd zijn in het onderwerp het gaan lezen. Bij elk onderwerp bedenk je een keyword. Daarna kijk je naar volume. Wordt er op gezocht?

Keywords

Een keyword, of keyphrase, beschrijft de inhoud van een artikel het best. Dit is de zoekterm die je intoetst zij Google. Bedenk dus bij je onderwerpen waar je op zou zoeken. Bij een post waarin je uitlegt wat de verschillen tussen lenzen zijn, zoek je niet op “wat kan een 120mm” maar op “camera lenzen uitleg“. Dit zijn allebei keywords, maar op de tweede wordt daadwerkelijk gezocht. Bepaal bij alle onderwerpen een goed keyword. Dit hoeft dus niet per se een woord te zijn. Voer je keyword in op Google en kijk of je krijgt wat je had verwacht. Bij “camera lenzen uitleg” krijg je pagina’s met uitleg, koopadviezen en tips. Elk onderwerp gaat over camera’s. Bij “wat kan een 120mm” krijg ik uitleg over wat een mortier kan en uitleg hoe ik een 120mm plint aan kan brengen. Bedenk en zoek naar een goed keyword voor elk onderwerp onderwerp. Als je dit hebt gedaan, ga je het volume van je keywords bepalen.

Blog beginnen goed voorbeeld
Blog beginnen slecht voorbeeld

Volume

Het volume van een keyword is het totaal aan zoekopdrachten in een periode. Ons voorbeeld keyword “camera lenzen uitleg” wordt 150 keer per maand gezocht. Dit is belangrijke informatie. Hoe meer volume er is voor een keyword, hoe meer potentieel er is dat jouw blog wordt gelezen. Voor het bepalen van volume gebruik je een SEO tool.

Tools

Er zijn meerdere tools die je kunt gebruiken om te bepalen hoeveel op een keyword wordt gezocht. Deze tools zijn vaak prijzig en technisch. Deze tools zijn goedkoper dan gemiddeld, maar zijn vaak ook beperkter. De meeste informatie kun je hier wel uithalen:

  • KW Finder heeft aardig wat functionaliteit en kost $25 per maand. Er is een gratis trial van 10 dagen.
  • Google Keyword Planner is een gratis tool met beperkte functionaliteit.
  • Google Trends is een gratis tool waar je aardig wat informatie uit kan halen. Hiermee kun je zien wat de populariteit is van een keyword over een bepaalde tijd.
  • Ubersuggest heeft goede functionaliteit, maar met de gratis versie kun je maar 3 zoekopdrachten per dag doen. De betaalde versie kost €30 per maand. Er is een gratis trial van 7 dagen.

SEO Check

Benieuwd hoe goed vindbaar jouw website is? Doe nu de gratis SEO Check om erachter te komen wat je al goed doet, wat je beter kan en hoe je kunt groeien. Neem contact op om je SEO tekst te laten checken!

Stap 3: Je blog beginnen

Het is nu tijd om je blog te starten. Dit begint met het kiezen van een blogplatform of het bouwen van een website. De keuze is natuurlijk aan jou, maar persoonlijk zou ik een eigen website starten. Dit is namelijk niet zo moeilijk als je denkt.

Een website starten

Ook hier heb je twee keuzes. Gebruik je een websitebuilder als Squarespace of een platform als WordPress. Bij beide vormen kun je makkelijk een website maken op basis van een template. Dat pas je vervolgens aan naar je eigen smaak.

Voordelen: domeinnaam zonder de naam van het platform, vrijheid om je blog uit te breiden naar een webstore, uitgebreide opties.

Nadelen: meer werk, vaak hogere kosten, kan ingewikkeld zijn, je moet het technische aspect leuk vinden.

Blogplatform

Een blogplatform geeft is een makkelijke manier om te starten. Er is weinig om over na te denken en er kan weinig mis gaan. Een platform is volledig gespecialiseerd op bloggen en weet wat een blogger nodig heeft. Een eigen website bouwen geeft vrijheid, maar dat is soms een enorm nadeel. Je bent automatisch veel meer tijd kwijt.

Voordelen: snel online, gespecialiseerd in blogs, netwerk van andere bloggers.

Nadelen: de naam van het platform in je url, komt vaak lager in Google, beperkte SEO tools.

Stap 4: Schrijven maar!

Een blog schrijven is flink wat werk, daarom kun je het best gebruik maken van een vast format. Het format geeft structuur en geeft houvast tijdens het schrijven. Start met het maken van een opzet, maar houd het abstract. Onderstaand format gebruik ik voor het schrijven van teksten.

Titel: 5 EF lenzen die je foto’s kunnen transformeren.

Subtitel: Gebruik voortaan deze EF lenzen voor al je werk

Vraag: Wat maakt een lens speciaal?Definitie: Dit zijn de EF lenzen voor Canon waar je niet meer zonder wilt.

Inhoud:
1. 120mm
2. 14mm
3. 50mm
4. 70-200mm
5. 24 mm tilt shift

Met dit overzicht kun je gestructureerd werken en je verhaal uitbouwen. Je hebt meteen een inhoudsopgave. Begin nu te schrijven. Mijn tip is altijd vooruit te gaan en niet achteruit. Dus geen ‘slechte’ alinea wissen, maar door. Geen spelling verbeteren. Streef geen perfectie na. Gebruik je opzet en breid je punten mer en meer uit. In deze fase ga je voor een groot deel voor kwantiteit. Vermijd onderbrekingen door op te staan of om koffie te halen. Zet desnoods een fles water en een thermoskan op tafel. Als je de complete opzet hebt uitgebreid en bij al je puntjes een verhaal hebt staan, ga je voor kwaliteit. Helemaal aan het einde maak je de blog op zodat deze er mooi uitziet.

Stap 5: SEO en cijfers

In deze stap ga je de tekst optimaliseren voor zoekmachines. Je wilt tenslotte dat de blog waar je net hard op hebt gewerkt gelezen wordt. Net zo belangrijk is weten hoeveel mensen op jouw blog terecht komen.

SEO in het kort

Wil je een uitgebreidere uitleg? Lees dan mijn blog over on page SEO en Google snippets.

Om beter gevonden te worden bij zoekmachines, zijn 3 factoren van belang.

1. Goede content.

Hier zorg jij voor. Met je opzet en onderwerpen heb je een blog geschreven die goed in elkaar zit. Je hebt wat te vertellen. Je doelgroep is op zoek naar informatie en jij hebt die informatie. Hoe beter je aansluit bij de vraag van de doelgroep, hoe hoger je scoort. Voeg afbeeldingen, met alt tekst of video’s toe. Een contentstrategie kan je hier bij helpen.

2. Techniek

Je website moet technisch in orde zijn. Je inhoud moet snel laden, een gebruiksvriendelijk url hebben en linken naar andere pagina’s. Mijn blog on page SEO gaat hier dieper op in.

3. Autoriteit

Hogere autoriteit krijg je als andere website naar jouw website linkt. Links krijg je door je pagina te delen op social media, of omdat er hele interessante inhoud op staat waar mensen naar toe willen verwijzen.

Cijfers

Om er achter te komen of je blog wordt gelezen kun je gebruik maken van een tool in het platform of een service als Google Analytics. Die laatste optie is vaak niet beschikbaar met een blogplatform of sitebuilder, dus houd hier rekening mee. Door deze cijfers te bestuderen kom je er achter of jouw verhaal aansluit bij de doelgroep. Door je post te delen krijg je vaak wat verkeer. Zie je een piek die in de loop van de dagen afloopt? Goede kans dat het niet helemaal aansluit. Zie je een piek die langzaam afloopt, maar ook af en toe weer wat omhoog schiet, sluit je waarschijnlijk wel aan. Je post wordt gedeeld en aangeraden.

6. Een blog voor betere SEO

Bloggen is niet alleen voor enthousiastelingen met een passie. Bloggen is ook voor bedrijven. Vraag je je wel eens af waarom zoveel bedrijven een blog hebben? Een blog is een perfect middel om nieuws te delen, uit te leggen wat je bedrijf doet en waar het voor staat en voor SEO.

Met een blog voor SEO breidt je het aantal keywords uit waar je kan worden gevonden. Hiermee kan het aantal bezoekers op je website toenemen. Daarnaast heb je een artikel wat je kunt delen op social media en wat voor bezoekers te taai is. Een blog is een goed middel om leads te genereren.

Veelgestelde vragen

1. Waarom zou je een blog beginnen?

Je kunt een blog beginnen als hobby, om een inkomen te genereren of om meer bekendheid te geven aan je bedrijf.

2. Hoe moeilijk is het starten van een blog?

Een blog starten is niet moeilijk, maar een blog volhouden zonder doel is niet te doen. Zorg dus dat je weet waar je over gaat schrijven en wat je doel is.

3. Wat is het beste blogplatform?

De beste gratis optie is Blogger, van Google. Het enige wat je nodig hebt, is een Google account.

4. Wat is de beste optie voor een eigen website?

Divi, dat je gebruikt met WordPress.org is de beste manier om zelf een website te bouwen voor een blog. Het heeft de vrijheid van WordPress, maar met de drag en drop functionaliteit van Divi.

 

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.