Snel structured data toevoegen voor Google snippets met SEO-tools
Door een Google meer informatie te geven in de vorm van Structured data, krijg je eerder een Google snippet. Hoe voeg je zo snel mogelijk deze data toe?
Structured data handmatig toevoegen is arbeidsintensief en kost veel tijd. Dit proces stroomlijnen is aan te bevelen, zodat je niet voor elk nieuw bericht het proces hoef te herhalen.
Op deze pagina staan affiliate links
1. Structured data
Structured data toevoegen aan je website is een belangrijke stap voor het binnenhalen van snippets of cards. Met deze data geeft een signaal aan Google over de betekenis en de inhoud van de pagina. Deze data voeg je toe in het JSON-LD formaat. Gelukkig hoef je niet eerst te leren coderen, je gebruikt hier een tool voor.
Hoe maak je structured data?
De snelste handmatige methode gaat via een Schema markup generator. Hier kun je voor verschillende doelen structured data genereren door in een formulier informatie in te vullen. De JSON-LD code komt er dan vanzelf naast te staan. Voor een FAQ schema, heb ik de snelste manier. Plak al je vragen antwoorden en klaar!
Kopieer deze data en plak het op de juiste locatie.
In theorie moet je dit voor elke nieuwe pagina doen. Voor elk bericht kun je FAQ, Article en Breadcrumb structured data toevoegen.
Gelukkig is er ook een snellere manier. SEO tools nemen het werk vaak over. Hoe goed doen ze dat en hoe snel gaat dat?
Meer lezen over structured data en hoe je er mee opvalt in Google? Lees mijn artikel over Google Snippets.
2. Snel structured data toevoegen via een SEO tool: Yoast
Yoast is de meest gedownloade SEO plugin voor WordPress, en wordt gebruikt door meer dan 5 miljoen gebruikers.
Er is een functie om automatisch structured data toe te voegen. Je kunt dit instellen bij Schema-instellingen in Gereedschap.
Hier kun je een standaard kiezen per type content. Er zijn instellingen voor het soort pagina en voor standaard artikeltype.
Per pagina kun je afwijken van de standaard door de juiste schema te selecteren in het Yoast blok.
Het voordeel is dat je altijd structured data toevoegt. Het nadeel is dat je de inhoud van de structured data niet zelf bepaald. Als je de verkeerde instellingen gebruikt kan dit leiden tot fouten. Hier kom je alleen achter door in Search Console te zoeken naar fouten.
3. Snel structured data toevoegen via een SEO tool: Rankmath
Yoast is by far de meest gedownloade SEO plugin voor WordPress, maar Rankmath timmert stevig aan de weg met meer dan 1 miljoen downloads in 2 jaar.
Ook Rankmath heeft een functie om snel structured data toe te voegen. Waar de opties van Yoast vrij beperkt zijn, heeft Rankmath juist enorm veel mogelijkheden.
Ook heeft Rankmath een integratie met Divi, waardoor het toevoegen van structured data nog makkelijker wordt.
Het nadeel is dat de meest geavanceerde opties in het Pro pakket zitten. Deze zijn bij Rankmath dus niet gratis. Bij Yoast is dat wel het geval.
In de opties kun je kiezen voor een standaard per type content. Ook kun je achteraf in het menu, dus niet post voor post, instellingen voor posts veranderen. Dit is een groot voordeel als je achteraf je structured data instellingen wil veranderen. Dit kost dan veel minder tijd.
Uiteraard kun je de instellingen ook per post of pagina veranderen.
Wanneer je handmatig structured data maakt in Rankmath, doe je dat in de tool zelf. Je kunt alle velden handmatig invullen en zelfs variabelen gebruiken.
4. Snel structured data toevoegen via een SEO tool: All in One SEO
All in One SEO (AIOSEO), dat meer dan 3 miljoen downloads heeft, biedt ook opties voor het automatisch implementeren van structured data.
Helaas zijn opties die in Yoast en Rankmath gratis zijn, bij AIOSEO betaald. Het instellen van standaarden per content type is een premium optie.
Vanaf 99 euro per jaar krijg je dus opties die bij zowel Yoast als Rankmath gratis zijn.
De enige gratis intstelling is het vermelden van een ‘Organization’ of ‘Person’ Schema.
Dit is een nuttige functie, maar ook een eenmalige taak. Voor gratis uitgebreide structured data instellingen kun je dus beter ergens anders terecht.
Veelgestelde vragen
1. Wat is structured data?
Met structured data of schema intellingen, geef je een signaal aan Google over de betekenis en de inhoud van de pagina.
2. Hoe voeg je structured data snel toe?
Via een SEO tool als Yoast of Ranktmath voeg je het snelst structured data toe. Rankmath heeft de ruimste opties.
3. Wat is rich content?
Google voegt rich content toe in zoekresultaten, onder andere op basis van structured data. Rich content valt op in zoekresultaten en is daarom waardevol.
4. Wat is een featured snippet?
Een featured snippet of een samenvatting is een deel van de website die bovenaan in Google komt te staan. Dit zorgt ervoor dat bezoekers sneller informatie kunnen vinden.